De stille werknemer

Geef toe, als leidinggevende heb je over een medewerker die zich tijdens een vaktechnisch of team overleg op de achtergrond houdt vast wel eens gedacht dat:

✔️zij het niet snapt;

✔️hij zich niet goed heeft voorbereid; of

✔️zij niet geinteresseerd is.

Maar wist je dat er tijdens zo’n overleg van binnen bij deze stille medewerker vaak van alles gebeurt?

🙅‍♀️Zo kan het zijn dat de medewerker wel degelijk mee wil doen, maar zo bang is dat het er niet helemaal goed uitkomt, dat hij besluit om maar helemaal zijn mond te houden. Zo’n medewerker kan gedurende het hele overleg een interne strijd voeren en denken: “probeer het nou!”, “als je het nou zo zegt…”, “waarom lukt het me nou niet?”, “nu denken ze vast dat je dom bent” etc etc.

🙇Ook kan het zo zijn dat de medewerker denkt, “ik weet het wel maar de anderen zijn zoveel slimmer dan ik, dus als ik iets zeg dan vinden ze daar vast iets van of lachen ze me uit”. Hij is zichzelf continue met anderen aan het vergelijken en als iemand iets zegt waar hij nog niet aan heeft gedacht, of soms zelfs als iemand uberhaubt iets zegt, denkt hij steeds “zie je wel”.

🙅En wat dacht je van de medewerker die denkt: “ik ben het niet eens met wat zij zeggen, maar als ik dit nu ga zeggen dan vinden ze me vast een betweter, een muggenzifter of iemand die denkt dat ze het altijd beter weet”, dus ik kan maar beter mijn mond dicht houden want ik heb liever dat ze denken dat ik het niet weet dan dat ze me straks arrogant vinden.

🙇‍♀️Of de medewerker die denkt, “als ik nu iets slims ga zeggen dan verwachten ze altijd iets slims van me en dat kan ik natuurlijk niet waarmaken, dus hou ik me maar op de achtergrond” en zich tijdens een overleg dus continue aan het opvreten is.

Dat hij hier tijdens een evaluatiegesprek op wordt aangesproken of “erger” nog, dit er uiteindelijk voor zorgt dat hij die ene promotie (nog) niet krijgt, daar baalt hij zeker van. Maar het rotgevoel is nog altijd beter dan het gevoel dat hij probeert te vermijden (Wat hij denkt te gaan voelen als hij zich wel uitspreekt).

Wat de reden ook is dat iemand niets of weinig zegt tijdens een overleg, probeer niet te snel te oordelen.

Probeer in een veilige setting naar deze medewerker te luisteren in de hoop dat ze jou vertrouwen en je vertellen wat er daadwerkelijk bij hen gebeurt tijdens een overleg.

En als dat niet lukt, gezien jullie verhouding of relatie, weet dan dat coaching kan helpen. Door als medewerker samen met een coach dieper te duiken in deze belemmerende overtuigingen en te kijken wat het je oplevert als je besluit om deze overtuigingen meer naar de achtergrond te schuiven, dan kun je ook daadwerkelijk stappen gaan zetten. En dan kan het zomaar zo zijn dat deze medewerker uiteindelijk plezier beleeft aan een overleg!

Keetie SijmDe Coachkeet