5 redenen waarom je je medewerkers nooit naar een coach moet sturen

Er zijn een heleboel redenen waarom je je medewerkers nooit naar een coach moet sturen.

Hier de 5 belangrijkste:

1. 𝑯𝒆𝒕 π’ˆπ’‚π’‚π’• 𝒋𝒆 π’ˆπ’†π’π’… π’Œπ’π’”π’•π’†π’

Als jij het faciliteert om je medewerker naar een coach te laten gaan dan bestaat het risico dat hij jou vraagt dit te betalen. Een goede coach is niet goedkoop en dit betekent dat jij geld moet gaan uitgeven. Vooral lastig nu er weer spannende economische tijden aankomen en je hierop vooruitlopend al aan het bezuinigen bent.

2. 𝑱𝒆 π’˜π’†π’†π’• π’π’Šπ’†π’• π’˜π’‚π’• 𝒆𝒓 π’–π’Šπ’• 𝒛𝒐’𝒏 𝒕𝒓𝒂𝒋𝒆𝒄𝒕 π’ˆπ’‚π’‚π’• π’Œπ’π’Žπ’†π’.

Bij een coach traject gaat jouw medewerker samen met een coach aan de slag met zijn coachvraag. Je kunt hier een beetje invloed op uitoefenen door een driegesprek te voeren, maar verder kun jij het traject niet sturen. Het is aan jouw medewerker om met behulp van de coach uiteindelijk stappen te zetten. Welke stappen dat zijn, hoeveel dat er zijn en hoe snel dat gaat, daar heb jij (ondanks dat jij dit hebt betaald) niks over te zeggen. En de geheimhoudingsplicht van de coach maakt dat je ook niet af en toe even kunt checken hoe het gaat en kunt bijsturen indien je dat graag wilt.

3. π‘Ίπ’•π’“π’‚π’Œπ’” π’ƒπ’†π’”π’π’–π’Šπ’• 𝒅𝒆 π’Žπ’†π’…π’†π’˜π’†π’“π’Œπ’†π’“ 𝒏𝒂 𝒂𝒇𝒍𝒐𝒐𝒑 𝒗𝒂𝒏 𝒉𝒆𝒕 𝒕𝒓𝒂𝒋𝒆𝒄𝒕 π’π’π’ˆ π’π’Ž π’˜π’†π’ˆ 𝒕𝒆 π’ˆπ’‚π’‚π’ π’ƒπ’Šπ’‹ π’‹π’π’–π’˜ π’π’“π’ˆπ’‚π’π’Šπ’”π’‚π’•π’Šπ’†!

Het kan zijn dat een medewerker er tijdens een traject achter komt dat hij eigenlijk niet meer op de goede plek zit qua werk en besluit weg te gaan. Dan had jij dus eerst een prima functionerende medewerker (ok, je vroeg je, door hoe hij op dingen reageerde, ook wel eens af of hij wel helemaal op zijn plek zat, maargoed, dat wist hij zelf nog niet en dat was maar goed ook) en door dat traject besluit hij op β€œeens” weg te gaan. Wat heeft hij dan allemaal besproken in dit traject en had de coach niet een beetje kunnen bijsturen?

4. 𝙒𝙖𝙩 𝙖𝙑𝙨 π™π™žπ™Ÿ π™’π™šπ™šπ™§ π™€π™«π™šπ™§ π™₯π™§π™žπ™«π™š π™™π™žπ™£π™œπ™šπ™£ π™₯𝙧𝙖𝙖𝙩 𝙙𝙖𝙣 π™€π™«π™šπ™§ π™¬π™šπ™§π™ ?

Wat er tijdens een coachtraject wordt besproken is iets wat tussen jouw medewerker en de coach blijft. En jouw werknemer krijgt van jou deze coaching om dingen over het werk te bespreken. Wat nou als hij veel meer over prive situaties praat dan over dingen op zijn werk? Daar ga je toch niet voor betalen? Dat zijn 2 verschillende dingen en bespreekt hij maar lekker met iemand anders!

5. π™ƒπ™šπ™© 𝙠𝙀𝙨𝙩 π™©π™žπ™Ÿπ™™

Een coach werkt meestal overdag en dat betekent dat iemand in zijn werktijd de coach gaat bezoeken en op dat moment dus niet productief kan zijn. Een gesprek duurt vaak wel 1,5 uur en als het even tegenzit dan was het een pittig gesprek voor de medewerker en komt er op de middag van het bezoek aan de coach niet zo veel meer uit zijn handen. Dus als je medewerker naar een coach gaat, gaat dat dus eigenlijk ten kosten van zijn productiviteit.

π™Šπ™› π™―π™žπ™© π™π™šπ™© π™©π™€π™˜π™ π™–π™£π™™π™šπ™§π™¨?

Denk je toch dat coaching voor jouw medewerkers wel een oplossing kan bieden? neem dan contact met

Keetie SijmDe Coachkeet